August 7, 2010

Aku Semakin Rindu Padamu...


Angin malam yg dingin mengoyang-goyang bunga orkid tergantung di pagola depan rumahku. Dari dinding kaca anjung hidayah ini aku melihat ke langit malam yang kelam. Hujan rintik2 masih turun dapat kulihat dikesamaran cahaya lampu jalan. Kilauan tetesan brkelipan membiaskan cahaya lampu..memukau anak mataku.

Tiba-tiba hatiku menyeruak terharu…beberapa hari lagi hati dan jiwa ini akan kembali berlarian dan dibelai dilangit bahagia. Akan tiba saat-saat indah, teduh dan bahagia dalam lautah rahmat. Aku sangat rindu saat itu dan dia pasti akan datang kembali sedang tanganku menadah dengan penuh harap. Malam-malam yang indah dalam munajat dan Al-Quran yg akan meniti lidah dan iramanya mengalir dalam darahku dan membelai setiap helaan nafasku. Yaa allah berikanlah kesempatan kepadaku… anugerahkan rasa cintaku dengan hadirnya nanti!!!.

Renunganku menjadi kelam sejenak...mataku berkaca-kaca memikirkan semua itu. Sekilas peristiwa demi peristiwa seperti film terlihat jelas di depan mataku. Kutahan sekuat mungkin runtuhnya air mata.Aku menghela nafas…rinduuuuu, ya aku rindu ritual itu menghidupkan spiritualku: menyiapkan juadah berbuka, sahur bersama isteri dan anak2, qiammullail, sholat taraweh , tadarus...

Subhanallah jantungku berdebur keras mengingat semua itu. Semakin hari hidup ini semakin bermakna…dengan hadirnya anak2 yg kian membesar dan mula mengerti tentang kehidupan. Mereka sudah memahami tentang tarbiah,dakwah dan perjuangan baba dan umi. Mereka sudah mula ittima’ dengan langkahku. Mereka mulai mengerti dan merasai indahnya baitiul-dakwah yg sedang mereka diami. Kadang-kadang mereka mendahului dalam banyak perkara amal fardhi, seperti tilawah,hafazan dan maathsurat. Semu itu mereka pelajari dari usrah2 dengan naqib/naqibah mereka.

Teringat juga waktu berbuka beramai-ramai rumah mak pada setiap petang jumaat. Rumah mak yg sempit itu bersesak2 dengan kami adik beradik dengan 20 anak masing2. Kegembiraan wajah mak terlukis bila semua cucunya datang memenuhi dan memeriahkan rumahnya yg using tu!!!. Bahagia tak terhingga seorang nenek bila cucu2nya menghabiskkan semua masakannya. Sedappp…jumat depan datang lagi. Tambahan bila cucu2nya memuji atau makan banyak.

Teringat juga dengan anak2 usrah. iA tahun ini baba akan jemput iftar dirumah pada 30 ogos. Sayuuu bila teringatkan antum semua datang menjamah juadah lantas memberi pahala yg banyak pada baba. Dalam masa yg sama ukhwahfillah menjadi semakin erat antara kita. Terkenangkan gurauan antum, ketawa kecil dalam rahmat ibarat bunga ukhwahfillah… juga itulah bunga2 kehidupan. Terasa indahnya kehangatan pelukan anak2 muda yg bakal mewarisi risalah kenabian ini. Semua itu sangat indah bila hati ini merasai dan jiwa yg memberi tanpa syarat.

Teringat juga kekhilafan yang penah aku lakukan terhadap sebahagian anak2, sahabatku dan rakan. Semua bagaikan bongkahan salju , sejuk dan keras menggedor hati dan jiwaku. Ada yang harus aku lakukan. Ini adalah saat yang tepat untuk merendahkan hasrat, menghulurkan silaturahim dan salam kemaafan atas kesalahan yang pernah terjadi. Maka bagi yg bembaca wakrah ini, wahai adiq,wahai teman,wahai anak2,wahai ukhti, wahai akhi…maafkan aku. Biarkan ramadhan ini menjadi milikku…dan janganlah ada hijabku dengan tuhanku akibat dari dosa2ku pada kalian. Maafkan aku saudaramu ini!!!.

Dan...
Buat semua teman-teman dunia mayaku semua , sempena menyambut bulan suci, Ramadhan kali ini aku mohon maaf yang setulus-tulusnya apabila tulisan aku dan kata-kata aku sempat membuat kalian tersinggung . Samada dengan kesengajaan atau tidak untuk itu…sebenarnya.

Marilah kita menyamput bulan suci Ramadhan karem ini dengan ketulusan hati , dan keihlasan jiwa. Marhaban Ya Ramadhan. Mohon Maaf Lahir dan Bathin. Semoga dibulan yang maha suci ini kita semua diberi keberkahan,kerahmatan,keampunan dan pembebasan dari api neraka oleh Allah SWT. Amien …..

Aku rindu ..
Aku rinduu ..
Aku rinduuu ..
Wangimu mulai kurasakan
Kusiapkan pintu hati dan jiwaku untuk menyambutmu
Selamat datang ya Ramadhan
Semoga semua ketulusan menyertai langkahku
Semoga semua kekhilafan termaafkan
Dengan keriangan yang tiada penghujungnya
Kupeluk dan kucium kedatangan mu
Melepaskan rindu sentuhan lamanya
Selamat datang bulan yang penuh dengan berkah…
Marhaban Ya Ramadhan …..

1 comment:

Iqram Muslim said...

Salam ziarah dan Salam Ramadhan AlMubarak...

Lama tak update yerr..hehehehe. Rasa rindu plak nak baca info2 terbaru sebagai penawar hati...

Semoga menempuh ramadhan dgn jiwa yang tenang...doakan utk ana jua..amin, tq

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...