August 7, 2008

Menghayati laut pagi…di pantai batu buruk. K Terengganu.

Malam tadi aku sempat solat isyak dan menghadir Program Aman Plaestin, Anjuran yayasan Al-Quds di Masjid Puteh sebelah istana lama di tengah tengah Bandar KT. Alhamdulillah dapat jumpa bebrapa orang ikhwah disana.

Pukul 5 pg Khamis ,7 Ogus 08. Aku masih berada di Grand Continental hotel K terengganu. PDA telah membangunkanku dari lena yang nyenyak..alhamdulillah. segala puji bagi Allah yang telah mematikanku dan menghidupkanku kembali dipagi ini. Selepas mebersihkan diri dan mengambil wudhuk sebaiknya… Room mate masih berdengkur di katilnya. Atas sejadah, sambil melemparkan pandnganku ke luar tingkap hotel.. Dalam semar samar aku menghayati suasana pagi yang indah ini. Dari arah bilikku ini jelas kelihatan kuala suangai Terengganu dan laut cina selatan yang terbentang luas. Angin laut cina selatan yang dingin menyapa wajah dan hati terasa asyik dan indah sekali. Cahaya lampu bertaburan,kerlipannya menghiasi malam. Kusembah tuhan sesuka hati, tahajud amat manis dan terasa dekat sekali denganNya. Belaian tangan tanganNya seolah oleh membelai lembut lagi indah segenap ruang ruang hati ini. Maha suci Allah yang menghadiahkan kemanisan ini kepadaku. Kuinsafi ini adalah anugerah yang sangat berharga, dan teresa alangkah beruntungnya aku pada saat ini kerana Allah telah memilihku pada pagi ini…dan menyesal sekali bila terkenangkan hari hari yang aku telah lalaikan dan meninggalkannya. Masa ini juga teringatkan Isteri, anak anak,sahabat dan rakan rakan, pelajar pelajarku di IPG…tak lepaskan peluang ini utk aku mendoakan untuk mereka semua.. mereka amat dekat dihatiku. terasakan begitu kerdilnya diri ini dengan amanah yang sangat berat terbeban di bahuku. Terasa betapa tidak berdaya untuk menjadi manusia yang terbaik bagi meraikan semua hak mereka. Apalagi sebagai daie bebanan dakwah yang sentiasa menguasai hati dan perasaan ini…ya Allah tiada kekuatan diri ini melainkan apa yang telah engkau ringankan bagiki. Ya Allah ampunkanlah semua dosa dosaku dan kekurangan dan kelaamhan diri ini. Hanya kepadamulah aku berserah diri..Apabila azan kedengaran aku meninggalkan sejadah itu dan perlahan menuju surau kayu yang berada lebihkurang 50m dari hotel. Bacaan Imam sungguh bagus sekali.. ”seandainya ku turunkan Al-Quran ini kepada bukit2 nescaya akan hancur luluh kerana takut, dan khusyuk kepada Allah“...Kebetulan akupun hafal surah itu. Terasa bebanan berat yang menghentam hatiku dengan ayat itu…kerana amanah allah ini sangatlah berat utk dipikul oleh aku sebagai manusia dan sebagai deie.. selepas solat aku menyusuri lorong untuk kepantai..dari jauh kedengaran deruan ombak menghempas pantai. Dan kelihatan dalan samar2 itu nelayan yang mmembetulkan perahu kecilnya untuk turun kelaut. Aku berjalan sepanjang pantai hingga ke benteng batu penghalang ombaksambil berjalan aku menghayati laut sambil habiskan maasurat dan ucapan subahanallah, alhamdulillahdan allah Akhbar sebanyak 100 kali..pagi hingga kelihatan sinar mentari pagi yang indah…
...Laut adalah rezki bagi nelayan kerdil
...Laut adalah rahmat
...Laut adalah keindahan syukur bagi yang tadabur
...Laut adalah lambang kebesaran tuhan
...Laut adalah bukti keesaan tuhan mengatur malam dan siang.
...Laut adalah kemesraan hati dengan tuhan …bagai ombak membelai pantai
...Pepasir yang ku injak adalah lautan zikrullah yang melimpah..
...Fajar menyingsing adalah harapan pasti tiba bagi yang sabar berjuang
...Ganas badai ombak… tersirat..cabaran pasti akan menyambar kaki
..Namun laut juga tersembunyi keindahan yang menghiburkan bagi hati.

Maha suci Allah yang menghiasai pagi ini, maha suci Allah dengan AgamaNya ini yang maha tinggi, maha suci allah yang telah menghadiahkan kenikmatan bagi hati ini dengan menghayati pagiMU… dapat ku hayati dan menyatakan kebesaranMU.

2 comments:

Kelab Rakan Masjid Firdaus said...

semoga menjadi insan yang sentiasa di bawah lindungan Allah.
sesungguhnya, ana amat merindui pertemuan di dalam team usrah. rase mcm dah lame sgt tidak bertemu.. mg Allah menetapkan satu masa utk kite dpt bersama2 semula dengan roh yg penuh cinta kepada Allah.
pertemuan yg diredhai.
ameen.

Kelab Rakan Masjid Firdaus said...

semoga menjadi insan yang sentiasa di bawah lindungan Allah.
sesungguhnya, ana amat merindui pertemuan di dalam team usrah. rase mcm dah lame sgt tidak bertemu.. mg Allah menetapkan satu masa utk kite dpt bersama2 semula dengan roh yg penuh cinta kepada Allah.
pertemuan yg diredhai.
ameen.

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...