May 25, 2010

Meraba Cinta....



(posting terpanjang dengan isu kontravesi-jangan jemu baca)

Tajuk posting kali ini sedemikian rupa kerana dalam minggu ini ada cerita mini yg datang bertimpa. Tiba2 datang pengaduan dari insan terdekat dan anak2 dimizan. Juga Utk kes-kes berubat: ada yg jauh dan yg dekat. Yg jauh tu pakai remote SMS sajerlah. Telefon kadang2 sampai panas telinga sebab lama. Apa nak dikatakan bila sebahagian diri dan masa kita sudah jadi milik orang. Yg menariknya kebanyakan kes-kes minggu ini adalah melibatkan kounseling.

Kes ganguan makhluk halus: Ada satu kes dimana sekeluarga yg tinggal berjiran adik beradik telah dikhianati. Lima saudara sekali tak sedarkan diri. Yg mengkhianati mereka saudara terdekat juga. Keluarga ini di sihir kerana engan menarik balik laporan polis terhadap seorang saudara mereka yg telah merogol 2 orang anak saudara simangsa ini. MasyaAllah bukannya ana nak cerita pasal konflik keluarga ni tetapi…cerita ini punya pengajaran yg banyak. Ini menunjukkan manusia jahil jahil sanggup mengkhianati saudara sendiri dengan mengambil hiblis sebagai alat sembahan. suDah lah buat syirik tetapi yg nak dikhianati tu adik beradik sendiri. Alangkah jauhnyanya menyimpang masyarakat kita hari ini. Tidak dapat bezakan antara laknat syirik dan hak sesama muslim terutamanya hak2 sesama saudara sendiri. Dendam kesumat, nafsu meraja lela, kejahilan membuta, syirik adalah amalan biasa, ambil syaitan sebagai sembahan utk berbuat khianat sesama saudara sendiri.Pelik betul, Kadang susah nak di percayai bila berdepan dgn kes2 macam ini. Tetapi itulah hakikatnya; sesatnya masyarakat kita, jahilnya mereka dan tenatnya kefahaman agama. Makanya masih banyak lagi t/jawab para daie’ utk mengubah masyarakat yg jahil-murakab ini. Kesempatan menyeru kebaikan (dakwah) ana gunakan bila berinteraksi dengan mereka

Utk kes ke2: Kes kounseling minggu ini tak kurang menariknya: melibatkan tema yg paling berpengaroh kepada sepsis homosapien ini, iaitu masalah “CINTA”. Memang kehidupan manusia sangat dipengaruhi cinta ini. Taj Mahal dibina atas nama cinta. Istana Agra tersergam indah atas bukit menghadap laut mediteranien di Turki juga dibina atas nama cinta ini. Tertegaknya Islam di bumi ini juga kerana ada umat yg memiliki cinta ini…cinta kepada Allah. Tetapi runtuhnya satu dinasti di china juga akibat dari cinta juga. Hmmm hebatnya cinta ini. Dengan cinta manusia dipersilakan masuk dalam syurga dengan payung kerahmatan Allah. “Kembalinya jiwa yg penuh dengan cinta kepada cinta dan dicintai… dalam redha dan meredhai”

Ana dah minta izin dengan ampunya respondant cerita cinta ini. Kerana pad ana banyak sekali pengajaran yg kita boleh pelajari darinya kasus cerita ini.

Ana petik SMS Hamba allah ini S (bukan nama sebenar). SMS ini adalah antara banyak SMS yg ana terima. ”Kembara mencari AKU, persis sedekad yg pergi, kembara abid dlam perjalanan yg panjang ini tertewas jua. Abid bukan mencemuh diri…namun abid tewas…takut dan akhirnya semua yg abid harapkan tersungkur hanya dalam beberapa detik sahaja. Kecewa abid tidak terhenti disitu saja kerana dalam dirinya ada persimpangan yang yg panjang. Setiap satunya abid dibayangi kekesalan. Abid seharusnya menjauhi dari ruang ketakutan dengan benteng iman seteguh karang walau ombak ganas membadai perasaan. Kini abid pasrah kerana cinta itu kian hilang dlam dirinya…Abid lemah. Abid tak pasti dimana abid saat ini. Terumbang-ambing lemas.. hanyut ditengah lautan dipukul ombak yg kencang dan ganas. Abid tak berdaya lagi..langkah kakiku sangat lemah…dilautan tangan abid terkapai-kapai mencari pautan namun abid terus tengelam… Dia pergi jua, walau sedetikpun abid tak pernah impikan. Sekelip mata abid ditinggalkan. Walaupun hari hari sebelumnya kemesraannya jelas terpancar. Abid cuba melangkah dengan separuh kegagahan, namun sebelum menapak abid jatuh lagi… Benar, abid benar lemah. Abid pun tahu abid adalah segala-galanya bagi dirinya, tetapi dia tewan dlam ruang lingkup yg bukan sekadar mendesak malah menghimpit kuat emosi dirinya.Apa yg mampu nyatakan…Ya Allah andai dia cahaya hidupku…andai dia adalah bagi ku rahmatilah kami berdua.”

Begitulah salah satu SMS terpanjang yg pernah ana terima selama ini. Terkejut juga bila terima sms dari..S Berkali-kali dia call...tapi ana tak punya masa utk mendengarnya.. hingga 1 pagi semalam sempatlah ana luangkan masa lama sikit utk melayan luahan perasaannya. Suaranya yg tersekat2 membayangkan kekecewaan yg menusuk, kegoncangan hatinya amat dasyat, persis tangisan yg dipendam. Wahhh lemah juga hati lelaki ini bila terjebak dalam soal cinta.Ish...ish.. Rapuhnya jiwa sang lelaki yg tengah menyiapkan theses PhDnya. Rasa tak sangka jugak pada mulanya sebab ana kenal rapat dengan S yg sangat kuat agamanya. Tetapi inilah bahananya yg dikatakan CINTA ini. Bisa meruntuhkan jiwa dan juga membangunkan jiwa sekelip mata. Kami berbual hampir sejam . Perbualan ini seperti antara adik dengan abang. Nasihat yg ana berikan pun seperti menasihati diri sendiri. Keesokan harinya banyak lagi SMS menyusul diantaranya.

“Ya Allah kurniakan kepada ku kesabaran dalam menempuh ujian dariMU, ya Allah kurniakan kebaikan isteri dan anak2ku dan kepada mereka yg pernah bersamaku… Ya Allah ikhlaskanlah aku dalam beramal dan jangnlaj masukan aku dalamgol org2 yg menzalimi orang lain. Ampunkanlah mereka yg pernah menzalimi hidupku dan bahagiakanlah mereka…Amin.” Dan “Ya allah kau telah mencampakkan kedukaan kedalam hatiku…justru hanya kau yang mampu menyembuhkan kedukaan itu…amin”

Malam kedua (malam tadi)Ana terima pangilan lagi dari S. Kali ini perubahan jiwanya drastic sekali. Keresahannya telah bertukar kepada keriangan, syukur dan Nampak arah sedar yg jelas dalam meletakkan cintanya. Alhamdulillah…bukannya berkat nasihat ana kepadanya tetapi memang pintu kefahaman sudah tersedia dalam dirinya…Cuma semasa badai melanda pintu itu tertutup rapat sementara emosinya tak ternmpak utk di buka. Senentar tadi ana terima lagi SMS darinya menunjukkan dirinya telah kembali waras.
“Bukan mudah menongkah arus apatah lagi tiada tebing utk berpaut…badai menghentam dari kiri dan kanan. Kekuatan bermula dari kefahaman dan kefahaman dipoandu oleh iman. Bukan takbur tapi aku bersyukur Berjaya Berjaya menempuhi badai itu. Terimakasih tuhan kerana menunjukkan jalan. Engkau member dan mengambilnya semula. Kerana itu hak mutlakMu. Aku diuju dengan secebis duka, tetapi aku dikurnia dengan segunung permata. Apakah aku tidak bersyukur pada nikmatMu..”.
dan SMS terakhir sebentar tadi.
…” Bangkitlah jiwaku dari lara yg panjang kerana perjalanan jasadmu masih jauh.Hilangkah dukamu dengan sabar seorang sufi. Munajatlah aku disepertiga malam utk mengenali diri, aku dan keakuan. Menghitung dosa dan banyaknya balasan. ..duhai aku yg berkelana, sedarlah semuanya dari tuhan; Haruskah aku member alasan".

Ya Allah setitis airmata tidak kurela menitis kerana manusia...biarku titiskan dalam bicaraku ketika bersamamu, biar aku dipeluk oleh rahmatmu, biarku lena dalam dakapan kasihmu, biar aku dibuai oleh indahnya syurgamu. Biarku menangis kerana takutkan dosaku...ampunkanku ya Allah


Utk adiq S
Selamat jalan pulang ke utara
Drive baik2 tau…
Pulanglah…melabuhkan cintamu
Sesungguhnya muara cintamu ada di sana
Isteri dan anak2mu pasti sangat merindukanmu…
Aku tahu… musafirmu pulang digenangi air mata
...air matamu adalah air mataku jua
Resahmu resahku jua
Nafasmu lelah mimpiku juga payah
Jangan kerana cinta manusia
Kau campak kemanusiaa dan kehambaan
kau sesat dalam diri...siapa AKU?
Sesungguhnya isteri dan anakmu sangat sayangkanmu
Dalam darah mereka mengalir darahmu
Dalam tubuh anak2 mu melekat darah dagingmu

Hmmmm…PhD;
kadang terpisah dari isteri bahananya diuji
Perkara biasa lah tu diq…
Marilah kita mengukir senyum pada mentari hari esok…
Nahhh… di timur seberang bukit sana dia pasti terbit
Mari kita sapu awan yg memberikan hujan semalam
Sore petang ini biarkanlah ia pergi.
Kau meraba-raba cinta…akhirnya ketemu jua kan!
Sujudlah…syukurlah….sembahlah….dengan
Seluruh jiwa dan ragamu kepadaNya
Nanti ketemui CINTA…NYA
Biarkanlah dia pergi…jangan menangis lagi. Ok…
Tak sangka kan..insan hebat hampir tersungkur ditangga rumah cinta...
Ish...Ish...ish..hampir diperbodohkannya.
Kalau konvo PhD th depan tu…ingat-ingatlah ana niii…
Doakan semoga ana berjaya dapat PhD gak…
Bestkan buat PhD!!!!?

3.48 ptg
Jabatan R&D
IPGM Kampus Sultan
Mizan Besut, Terengganu.

Ana akan huraikan pengajaran dari kisah ini dalam posting akan datang

1 comment:

Hans said...

pemimpin yg baik.. baba yg baik..

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...