May 18, 2010

Perginya Seorang Ukh....

“Dah selesai utk nya syeikh…Allah dah lepaskannya…Allah dah bebaskannya” itulah bisikanku sambil bahuny aku peluk, pipi kami saling bersentuhan. Bisikan ini yg sempat aku luahkan ditelinganya mudah-mudahanan tertulis dalam hatinya. Akh…ini ialah seorang yg aku sangat kenal dengannya. Lebih 10 tahun kami bersama2 dalam menguruskan SRI Aman. Kamai saling mengharungi duri dalam membangunkan SRI dan SMI Aman. Zaujahnya telah DIJEMPUT ilahi petang tadi setelah 3 tahun bergelut dengan makhluk bernama kenser. Seluruh tubuhnya seolah2 rosak dan tidak berfungsi pada saat akhir ini.

Ziarah:Aku sampai lepas maghrib di rumahnya..selepas bergegas pulang dari pejabat. Dalam suasana suram seluruh ahli keluarga dan rakan terdekat sibuk menguruskan persiapan terakhir sebelum Isterinya diusung menuju CintaNya. Umi telah datang petang tadi semasa arwah dimandikan dan dipakaikan Jubah. Katanya wajah ukhti sungguh berseri2…senyumnya. Cerita Umi...nampak macam kelam umi semasa menngungkapkannya. Aku lantas menyahut “orang mati begitu, Allah sudah ampunkan semua dosa dia”…Syahid…dengan sakitnya Allah nak ampunkan semua dosa-dosanya”. Kami sembang bersama anak2 pasal itu. Selepas maghrib anak ikut semuanya pergi ziarah keluarganya. “Anak2...kita pergi ziarah tu bukannya utk melihat si mati tetapi untuk kita jumpa anak yg ditinggalkannya. Kita ziarah untuk menghiburkannya”.

Solat jenazah dibuat di masjid telipot. Para jemaah memenuhi masjid sampai ke saf belakang..masyaAllah ramainya. Semua Ikh jauh dan dekat datang utk berikan penghormatan terakhir…Selepas solat aku berpeluang bertemu semua Ikhwah. Kalau tidak jarang2 boleh jumpa macamni… selepastu mereka semua ke Kubur Telipot untuk tunaikan hak terhadap simati.
“Setiap umat itu ada batas waktunya. Apabila datangnya ajal tidak akan didahului dan ditangguh walau sesat”.

BUKANKAH MATI ADALAH PENASIHAT BAGI KITA.
JADIKANLAH MATI ADALAH MUSUH ANGAN-ANGAN KITA!!!.
WAHAI DIRI...WAHAI JIWA...WAHAI MANUSIA YG SERING LUPA...

1 comment:

Dr Zae said...

ASSALAMUALAIKUM,
Roh yg tenang...perginya dengan lafaz syahadah...bersedia para malaikat mengangkat menemui Tuhan yg esa...
Aku dambakan, aku usahakan... agar aku jua ditempat mereka sang syuhadah..Amin.
Ampunkan dosa-dosaku ya Allah...

Kembara mencari 'AKU'

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA