July 30, 2010

Koreksi diri...Sang Murabbi


Siri-1: Eksesori buat murabbi.
MUQADIMMAH
(Siri baru ini ana usahakan khas utk dibaca oleh anak2 untuk dijadikan perbekalan dalam mengorak langkah sebagai murabbi. Silalah baca dengan hati walaupun berat dan sila copy ataupun cetak. Ana menganggarkan siri ini terdapat sebanyak 15 siri semuanya)

Wahai saudaraku, siapakah yg akan mampu mencanangkan konsep kebenaran kedalam hati umat ini?. Dan siapa pula yg akan menjaganya?. Siapakah yang mampu meneguhkan keyakinan umat ini tentang kebenaran jalan dakwah.? Siapakah yang mampu memantapkan pilihan-pilihan jalan disaat mereka harus memilih antara kebaikan dan keburukan…dan antara jalan ketaqwaan dan jalan kefasikan?.Siapakah yg mampu membebaskan kegamangan sikap taakala seseorang berada di penghujung dan dipersimpangan jalan?.

Sahabatku, siapakah yg mampu menghapuskan kenangan-kenangan jahiliah pada benak manusia yang ingin bertaubat dan memperbaiki diri?. Siapakah yg bisa menuntun hati manusia untuk sentiasa setia meniti kebaikan demi kemuliaan sekaligus tidap terbias untuk kembali pada kejahatan?. Siapakah yg mampu meneguhkan hati manusia dalam kebenaran agar mereka tidak terbengkok meniti jalan syaitan?. Siapakah yang mampu meluruskan orientasi dan pandangan manusia agar mereka tidak berpaling dari nilai-nilai kebenaran?.

Ikhwah/akhawat yg dikasihi, siapakah yg mampu menyuntik rasa tenteram dan damai kedalam hati seseorang hingga ia tenang dalam keislamannya?. Siapakah yang mampu memasukkan senang dan gembira dalam jiwa manusia agar mereka rasa ringan dalam meniti jalan dakwah yg dipilihnya ini?. Siapakah yg mampu merembeskan kasih saying dalam dada manusia sehingga mereka menjadi teduh dan tenang dalam gerakkannya? Siapakah pula yg mempu menaburkan benih-benih kekuatan dan ketegaran dalam lubuk hati manusia sehingga mereka rela mengorbankan diri, harta, waktu, tenaga, fikir bahkan jiwanya demi membela jalanAllah semata?.

Anak-anakku, hanya Allah yg mampu membuka hati manusia?...tetapi melalui wasilah, tangan-tangan kitalah yg punya alat yg bisa kita gunakan utk merenovasi hati umat ini utk menerima kebnaran Islam dan masuk kedalam rumah Islam yg penuh chaya?. Melalui hati dan tangan kitalah yang membuatkan manusia tunduk dan sujud menghambakan diri lepada Allah?

Kita mengetahui bahawa dengan method dakwah dan manhaj tarbiah yg kita miliki mampu melunakkan hati manusia agar mereka bersedia melepaskan segala keangkuhan diri, angan-angan, metirialistik dan ego keakuannya?. Kita harus punya perbekalan untuk menghiasi hati manusia agar mereka memiliki kelembutan dalam mereasa, ketegasan dalam memilih, ketajaman dalam merencanakan, kebeningan dalam meninmbang, ketepatan dalam memutuskan?. Dengan manhaj yg ada kita sanggup menjinakan hati manusia agar mereka memiliki berbagai keindahan penampilan, menghiasi diri dengan sifat malu, memagari diri dengan bashirah dam menyelimuti diri dengan sifat amanah?.
Anak-anakku, denga wasilah dakwah dan tarbiah ini kita bisa menanamkan rasa cinta dalam rongga hati manusia sehinga terjalin ukhuwahfillah.

“Ya Allah…masih adakah ruang bagi kami dalam menunaikan amanah memperbaiki manusia. Sedangkan engkau lebih mengetahui betapa lemahnya kami, kami tidak berdaya selain dari anugerahMu kepada kami!!. Mengubah hati manusia tidak dalam jangkauan dan kemampuan kami sepenuhnya...dari itu bantulah kami …ya allah dan terimalah amal kami. Janganlah kau azab kami akibat dari kelemahan dan kelalaian kami selama ini".

"Dia telah memilihmu, dan Dia sekali-kali tidak akan menjadikn satu kesempitan untukmu dalam beragama". Al-Haj(78)

"Dan tidaklah kami mengutuskan engkau melainkan untuk membawa berita gembira dan peringatan kepada seluruh umat manusia". Saba'(28)

"Islah Nafsaka-Ud'uu Ghairuka?"

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...