April 3, 2012

Entri...terlewat


Tiga minggu berlalu terkumpul berbagai cerita mini dalam koleksi hidup ini. Biarlah baba rakamkan disini sebahagian darinya sebagai tatapan anak2, mudah2an suatu hari nanti catatan ini bakal dilihat dengan lebih makna. Walaupun 3 minggu berlalu namun kenangan itu masih basah alam ingatan ini.

Bermula Hari Minggu cuti persekolahan: Sepanjang cuti ini kesibukan tetap menghimpit nafas dan meregang jarum waktu. Bermula khamis 8Mac kami sekeluarga bertolak ke Darul Quran, Kuala Kubu Baru utk ambik K Ngah yg bercuti. Kami sekeluarga terus ke KL bawa anak2 bercuti hingga Ahad malam. Isnin hingga Sabtu dalam cuti sekolah selama seminggu ada kuliah. Sooo...kiranya tak cuti jugalah, cuma anak2 yg bercuti.

Sabtu 17 Mac, Hari akhir cuti persekolahan. Seawal pagi baba sudah menyusuri jalanraya seperti biasa menuju kampus, kerana pada hari ini ada kuliah utk program dalam cuti jQAF,PPG dan PGSR. Semalam ada beberapa berita yg mengejutkan juga. Selain banyak sekali undangan kenduri kahwin ada juga berita kematian.

Semalam ada ayah yang bisikannya...”Anakku, ayah sangat sayangkan kamu, tetapi Allah lebih sayangkanmu. Kepada Allah kamu datang kepada allah juga kamu kembali. Tunggu ayah di syurga nanti ya nak!...” (Rakan Pensyarah yang kehilangan anaknya yg berusia 19 tahun)

Semalam juga ada isteri sambil kelam membisikan...”Abang baru seminggu kita disatukan...terasa seakan baru sesaat kita merasai nikmat kehidupan bersama...rupa rupanya kematian merampasmu dari ku. Kalau lah ada zuriatmu yg ditinggalkan kandunganku ini, aku akan ingat selama lamanya inilah hadiah untuk cinta antara kita. kalau dia lahir nanti akan aku jaga dia sebaik2nya dan pastikannya membesar sebagai seorang anak yg soleh”. (Bekas pelajar yg baru seminggu melangsungkan perkahwinan. Mati ditempat tidur pada pagi sabtu)

Seorang anak membisikan pada sang ayahnya yg terbaring kaku...”Ayah walaupun aku sangat sayangkanmu tetapi allah lebih sayangkanmy. Ayah ...dalam kandunganku ini ada cucu ayah yang tak berapa lama lagi akan lahir. Sayang sekali ayah tak sempat menatapnya, bermain main dengan cucu ayah ini...” (Bekas pelajar : yang baru kumatian ayahnya kerana sakit buah pinggang)


Bagi baba kesedihan rakan2 telah Allah gantikan dengan beberapa kegembiraan:

Dah hampir 2 minggu keputusan SPM keluar. Hmmm...tahniah K Ngah walaupun baba nampak K Ngah agak kecewa kerana tak dapat Straight A(11A). Hanya dapat 10A(4A+,5A,1A-)1B+ sahaja. Masa gi amik slip SPM K Ngah tak sms/call utk bagi tau keputusan, baba tahu mesti ada yg tak kena. Balik dari kerja waktu petang barulah K Ngah bgi tau,tunjuk slip macam kecewa...baba tetap ucapkan tahniah sambil cium pipi K Ngah. Sambil ucapkan “ tahniah...dapat 10 A pun ok dah tuuu...Allah bagi apa yg sesuai dengan kita”.

Pada hari ini Selasa 3 April, sudah hampir dua minggu K Ngah balik semula ke Kampus DQ di Kuala Kubu Baru. Semalam K Ngah call dah dapat hafaz 10 Juz(juz1 hgga juz10) setelah 3 bulan berada di DQ. Alhamdulillah.



Selepas K Ngah tinggalkan rumah Along pula ganti. Jumaat 30 mac along dah mula bercuti sem, UiTM. Selepas last papper exam kul 11 pagi baba amil along terus hantar ke Air Port kerana along nak ke KL menyertai 60 orang konvoi dari Kelantan ke Stadium Melawati untuk menyatakan sokongan kepada saudara seislam di Ghaza dalam program GMJ (Global March To Jurusalem). Along terpaksa fly kerana exam habis kuk 11 pagi sedangkan rakan2 rombongan yg lain bertolak sebelum subuh lagi. Mereka perlu sampai di Stadium Melawati selepas asar. Rakan rakan IKRAM IPT/IKRAMTeen Kelantan yang berkonvoi dari pagi lagi ambil along diLCCT untuk ke Stadium Melawati.

Sebelah malamnya bila buka fb dan web resmi GMJ banyak sekali gambar di upload. Alhamdulillah GMJ telah berjaya mendapat sokongan dari berbagai pihakdalam dan luar negara hatta kepada yg nonMuslim. Lebih kurang 10K memenuhi Stadium yang datangnya dari seluruh pelusuk Malaysia. Rakan fb dari IKRAM IPT lur negara juga telah menceritakan berserta gambar fenomena GMJ ditempat masing; Beijing, OZNZ,Mesir, UK dan US sendiri.

Sila KLIK pada logo AQsasharef dan GMJ disebelah untuk perkembangan lanjut...

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...