August 23, 2008

Masjid Al-Syakirin (KLCC)…Aku menginsafi diri..

15 august 08 Citu sekolah bermula. Jumaat Ke Cameron Highland bersama Isteri. Cuti weeding Anniversary. Hmmm…. Indah sekali, jika sesekali meraikannya. Kali terakhir kami raikannya ialah 2005,ke Sydney, AU. Ingat lagi masatu winter. Memperbaharui cinta sesemarakkan mahabbah rahmah dan mawaddah. Maha suci Allah yang menganugerahkanku dengan isteri yang cerdik yang solehah….penyejuk mata…penawar hati…penajam fikiran ..dirumah dia isteri, dijalanan kawan…diwaktu sunyi dia teman menghiburkan..diwaktu kita buntu dia penunjuk jalan. Dia umpama tongkat sibuta…bila tiada suatu kehilangan. Dia ibarat simpanan ilmu, semoga kekal untuk diwariskan. Pandangan kita diperteguhkan…menjadikan kita tetap pendirian. Ilmu yang diberi dapat disimpan. Kita lupa dia mengingatkannnn….Indahkan Nasyid tu dari album solo terbaru nazeri (Raihan) yang kami dengar disepanjang perjalanan…Maafkan suamimu tak hadiahkan seribu bunga dari cameron itu...kerana lebih bermakna bagiku dengan kuhadiahkan cinta,kepercayaan dan hati ini seluruhnya hanya untukmu....dirimu dan aku sebenarnya seperti satu...hanya allah yang bisa memisahkannya...
Hari Sabtu balik…petang. Sempat jengok mak/ayah makan malam. Ahad uruskan kereta,jumpa lowyer dan beberapa hal peribadi. Isnin petang berolak ke Kl satu Family, bawa anak jalan jalan. Dua hari tinggal di Regency Kl (3*). Dua hari (Rabu-jumaat) di Shangri La (5*). Seronok anak dapat lihat KlCC dan Kl tower dengan jelas dari bilik hotel. Mereka bergambar sakan. Shangri-la sangat dekat dengan KLCC. Kami dan anak anak pergi jalan kaki saja ke sana.
Petang Jumaat 22 Oug kami akan bertolak balik rumah. T/hari sempat pergi bersolat Jumaat di Masjid Al-Syakirin (KLCC). Waktu itu launch hour..ramainya manusia dijalana. Kalau nak kira bangsa entah bangsa apa mereka ni…maalomlah kalau di KB ni muka serupo kita jer yang biasa kita jumpa. Disini kabur. Di sini Agama pun samar samar. Semua manusia bawa diri dan hal masing masing. Patutlah dosa- pahala tak ada dalam kepala mereka. Nak buat apapun tak siapa yang tahu dan larang. Tembok bangunan pencakar langit seolah menyimpan membatu-keraskan hati dan rahsia diri. Petak pejabat kelihatan kecil terselit di bangunan bangunan tersergam dibelantara bandaraya seolah tersirat 1001 rahsia privacy.

Bila time launch hour macam ni…semua jutaan manusia keluar dari kotak pejabat masing-masing macam lebah keluar dari sarang bila diapikan dibawahnya. MasyaAllah….ramainya yang buat tak tahu pasal solat jumaat ni…Aku berjalan ditengah tengah lautan manusia. Kedai kedai kiri kanan jalan dan KL Siria mula sesak menerima tetamu yang kelaparan. Namun dalam pada itu ada sebahagian manusia yang seolah olah menuju kesuatu suara yang memanggil dari dalam hatinya. Kemana mereka dan siapa yang memanggil mereka?... (termausk aku). Aneh sekali kuasa yang memanggil itu sehinggakan hati hati begitu tertarik sekali dan melupakan urusan dunianya…buat memenuhi panggilan suara itu. Terasakan kerdil diri ini. Rasa-rasanya beginilah di padang mahsyar nanti apabila semua manusia mencari cari syafaat dan bantuan…ada yang dimudahkan dan ramai yang menerima payah dan derita. Ada yang Allah melupai mereka dan tidak mempedulikan mereka yang sedang tersiksa, derita dan benar benar mengharat pertolongan Allah. Tetapi allah melupai mereka dan tidak memperdulikan mereka pada hari itu kerana semasa didunia dulu mereka melupai panggilan Allah.
Alhamdulillah….Segala puji bagi allah dengan hidayah ini. Maha suci Allah yang telah memperjalankan ku ke sini pada hari ini 22 August 2008. Kalau di Shangri la hotel itu tempat manusia first class..Landscape dalam hotel dah macam syurga..lihat mereka tu hati ini tak terkata apa apa...memang benarlah allah berikan nikmat dunia utk orang kafir tetapi diakhirat mereka allah lihat dengan kemurkaan.

Bila Hampir tiba di masjid langkahku perlahankan… kedengaran suara azan yang dilaungkan oleh bilal, suaranya indah dan merdu sekali, memecah kemelut jutaan manusia.Memanggil dan menyeru supaya menyembah Allah..sungguh Menusuk kalbu…demi allah aku sebak sungguh pada waktu itu…hati ini menangis..menginsafi diri yang kerdil dan rahmat allah melaut luas...Pada saat ini aku masih menikmati kemanisan iman dan keindahan taqwa. Azan bilal itu mengingatkan aku pada Bilal dan kisah beliau melaungkan azan kali pertama dalam islam dan kali kedua dikota madinah, di masjid nabi semasa khalifah umar. Setelah beliau meninggalkan kota madiah membawa diri selepas kewafatan rasulullah. Semasa kemelut berlaku di madinah beberapa tahu selapas kewafatan Nabi. Bilal muncul dan melaungkan azan kali kedua itu seolah menyatukan semua para sahabat yang sedang bertelingkah dan sehinggakan mereka merasakan seolah olah Rasulullah hidup kembali. Sila bacalah sirah sahabat Bilal ini. Hebatnya sahabat ini. Hitam,miskin,makan tak seberapa,rumah asal ada, tapi nabi pernah terdengar tapak kakinya berjalan disyurga….uhhhhh kita ni sapa?...tapi sentiasa rasa hebat.

Aku sempat solat jumaat di celah pokok ...luar masjid kerana masjid tak muat. Tumpang sejadah oreng lain….
Bertolak balik kul 5 petang, sampai rumah 2 30 pagi. Pagi esok 23 august akan berlangsung seminar pemikiran albanna. Aku menguruskan Multimedia dan rakaman/dukumentasi. Program berlarutan hingga kul 12 mlm…Balik tidur dengan lenaa yang puas…Habis dah cuti yang bermakna.

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...