June 4, 2009

Tembok Besar China…Antara sempadan Iman…

31 Mei 09.Cuti Semester kali ini aku ke Beijing…Perbaharui Cinta.

11 30 Malam. Penerbangan Air Asia dari KB Ke KL. Dellay…so kul 12 30 malam baru sampai di LCCT KL. Sementara tunggu flight ke Tianjin (Bandar selatan Beijing) kul 8 30 pg esok, aku cuba cari tempat lepak. Pada mulanya ke Tune Hotel..tapi full house. Kerana semua hotel di sekitar habis, so aku mengambil keputusan utk lepak atas kerusi di LCCT jer . Allah saja yg tahu penatnyer nak tunggu pagi esok. Tak tidurlah jawabnya.

Kul 8: 30 1 Jun akhirnya bermulalah penerbangan ke China. Perjalanan 6 jam atas kapal terbang yang tidak dapat banyak bergerak adalah sangat menyiksakan. “Sit” Airbus milik air asia ini agak sempit. Teringat masa ke Sydney dulu…walaupun 7 jam penerbangan tidaklah sepenat ini. Itulah bezanya MAS dengan Air Asia…antara murah dengan mahal. Kira2 kul 3 petang sampailah kami di Tianjin Air Port. Hati rasa teruja sekali, maalomlah negeri China menjadi impian sejak Kecil dengan pelbagai mercutanda dan tamadun di tulis sejarah. Bila sampai satu masalah yg takterjangkakan ialah bagaimana nak ke Beijing. Hotel kami letaknya disana. Kami gi sendiri jer, bukan guna pakej pelancongan. Semuanya booking melalui internet. Kira2 adventure sungguh perjalanan kali ini. Sebelum kami ke China ni… ingatkan senang nak dapatkan teksi Air Port, macam di KLIA. Rupa2nya tidak seperti yg dijangkakan. Tambahan pula semua mereka tidak tahu berbahasa Inggeris. Kami dah tak tahan lagi kerana dah semalaman tak tidur kepenatan mula mencengkam. Akhirnya kami bayar jer teksi 450 Yuen (RM230) untuk hantar kami ke Hotel di Beijing. Setelah hamper 2 jam perjalanan sampailah kami ke Beijing. Satu masalah lagi timbul ialah driver teksi tu tak tak tahu langsung berbahasa Inggeris dahlah tak biasa pula dengan Bandar Beijing…puas bertanya dengan kami guna bahasa inyarat jer ..akhirnya sampai juga ke hotel Long DingHua yg letaknya ditengah2 kota raya Beijing. Masa tu dah nak kuk 8 malam..dan nak masuk maghrib. Tak sempat mandi aku solat dulu takut terlepas solat jamak zohor/asar. Yang ni pelik sikit…diChina maghrib kul 8 mlm isyak kul 10…dan subuh kul 3 45 pg…he he…pendeknya malam.
Lepas solat maghrib aku mandi dan terus rebahkan badan….Allah huakhbar…sedapnya dapat tidur setelah 24 jam yg lalu tak tidur dan kepenatan dgn perjalanan hamper ¼ dunia.
Bersambung...

1 comment:

2_one said...

assalamualaikum buat baba n istri
semoga ALLAH permudahkan segala urusan...selamat bercuti..seronoknya dapat pergi beijing...

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...