August 8, 2009

ESQ: biLA ciNtA mUlaI MeNYenTuH...

Siri 2: Semester Akhir di UKM

Semasa Semester akhir pengajianku di UKM…Suatu petang ,tiba telefon rimah sewa ku berdering. “Zul call utk anta” Jerit hazim. Aku bergegas mendapatkan gangang telefon. “Assalamualaikum ya Akhi” tiba suaru lembut, serak basah yang tak pernahku dengari menerjah gegendang telingaku.”…apa khabar ya Akhie?...bla bla…” Kak Har bercerita panjang lebar. Pada masa tu aku taklah kenal sangat dengan Kak Har, tatapi aku sangat kenal dengan suaminya Ust Zul kerana beliau ialah rakan seusrahku selama beberapa tahun. Mereka berdua baru diijabQabulkan. Kak Har terus menyambung “Ya Akhi Ana nak cadangkan kepada anta…bla..bla..ukhti ini…begini-begini, ukhti ni sangat…..soo macam mana?. aku agak tergamam waktu itu. Sebab belajar belum abih lagi, tapi nak kena piker pasal “baitul muslim”. Aku jawab ok jer…sebab tak yakin lah tu. Selang beberapa hari datanglah beberapa keping gambar ukhti tu…aku tatap2,kaji dan piker…dan diam. Seminggu kemudian Kak har call bertanya kabar…”macam mana ya akhie?”. Aku diam… sambil jawab nanti dulu K Har. Selang beberapa bulan berlalu… hamper setiap minggu Kak Har menelefonku menanyakan Jawapannya. Namun jawapannya tetap sama jer…”nanti dulu”. Aku tahu Kak Har kecewa…dan sangat mengharapkan jawapan yg positif. Dalam pada itu aku hampir setiap hari solat hajat dan istikharah mintak Allah tunjukan jalannya. Masih ingat lagi waktu itu bulan Ramadhan…aku ambil kesempatamn utk beribadah sebanyak2nya dan solat hajat dan istikharah.”Ya Allah seandainya Dia baik untukku, baik untuk agamaku, baik untuk jalan dakwahku, baik untuk ibu dan ayahku dan baik utk hidupku, duniaku dan kahiratku…maka engkau permudahkanlah bagi ku…sesungguhnya engkau lebih mengetahui tentang apa yang zahir dan tersembunyi bagiku”.
Selapas hamper 3 bulan berlalu dan segala2nya hampir pasti…tiba2 suatu petang rumah sewaku berdering lagi. Bila aku angkat rupa2nya abangku (Ngah) dari kampong yang call… Sekali lagi hati ini dihentam kecamuk. Ngah kata. “Mek dah gi tengok, Che mat dah gi tengok, rombongan keluarga kita dah gi semua…Keluarga dia kata tak payah tengok mu doh. Padan tengok Mek,Ayah dan adik beradik lain..kalu mu kata setuju gak…keluarga mereka akan setujulah… Keluarga dia orang baik2, rumah besar dan kebun keliling rumah…bla, bla…dia tu baru abih UM , cikgu jugak…!!!” . Allahuakhbar..rupa2nya mak /Ayah dan Ayah Mat dah gi merisik anak tok bilal. Bila aku tanya…Ngah siapa perempuan tu!... memang aku kenal dengan anak tok bilal tu. Sebab kami sama-sama belajar di SM Sains Kelantan (SM Tengku faris), semasa akau jadi Iman di surau Lelaki dia Imam bagi surau perempuan. Memang baik orangnya dan keluarganya orang baik2. Mereka merisik tanpa beritahu padaku. Aku pun dengan pantas kata pada Ngah “Ok hujung minggu ni…semua adik beradik mintak belik rumah mek belako, sebab kita kena Jemmok-kiro tentang masalah ni”.
Al-Kisahnya akupun sewakan kereta dan ajak ikhwah2 yg lain…”Jom mai sapo nok gi jalea Kelate…hujung minggu ni”. ramailah yg mencalonkan diri sendiri...xcited lah nok gi kelatea tu. Kami sebuah kereta dari UKM Bangi menuju kelantan. Malam tu kami sekeluarga berkumpullah utk putuskan hal yg maha besar ni. ….(bersambung:…nantikan siri3, dikala menatap wajah bakal Isteri tercinta utk pertama kainya…bagaimana”Saat cinta mula menyentuh”. Tunggu ekk…)

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...