February 2, 2011

Apabila pemerasan dan Penindasan Sebagai Eset Kekuasaan...



Apabila kezaliman dan penindasan adalah asas kekuasaan, rakyat yg dizalimi akhirnya berada dihujung had kesabaran. Rentetan kemenangan Edrogan di Turki, kejatuhan regim memeras rakyat di Tunisia dan hari ini berlaku di Mesir. Semalam Jordan merombak parlimen dan Syria Presidennya mengisytiharkan akan menarik diri dalam pilihanraya akan datang. Dalam Al-jazera,CNN anda boleh lihat secara live peristiwa di Mesir ini. Menurut CNN; Obama mendesak Mubarak melepaskan jawatan. Mubarak pula mengatakan beliau akan berundur selepas pilihanraya september ini. Pembrontak pula memberi tempoh hingga jumaat 4 feb ini utk Mubarak berundur. Live dalam Al-Jazera dan CNN pagi ni..pertempuran sengit antara kompulan yg pro-Mubarak dibantu polis bertempur dengan Protester...Semu ini penuh mistri, muslihat, tipudaya dan misi tersembunyi masing2 pihak bertelagah.

Mesir disebut sebagai "Negera Penjara" kerana sebahagian rakyatnya dipenjarakan tanpa dibicarakan atau atas kesalahan yg diadakan atau ditangkap dan hilang. Hmapir setengah abad rakyatnya berada dibawah regim diktator yg menjadi talibarut Amerika. Regim yg sama menandatangani perjanjian damai dengan Israil. Perjanjian "Kem Davis" telah ditandatangani oleh Gamal Ab Nasir yang telah memperbodohkan rakyatnya dan seluruh dumia Islam. Gamal Ab Nasir telah disambut dengan hamparan permaidani merah oleh Israel sewaktu dijemput ke Parlimen Israel selepas menandakan perjanjian itu. Tak cukup dengan itu beliau telah dianugerahkan "nobel price" keamanan Asia Barat oleh PPB selepas itu. Tandatangan itu sebenarnya telah menjerat Mesir dan dunia Islam seluruhnya. Mesir terjerat dengan terikat dengan perjanjian yang saya sifatkan paling bodoh dalam sejarah manusia zaman ini yg turut ditandatangani PLO. Satu contoh mantijah busuk bagi dunia islam dengan termatri perjanjian itu ialah Mesir terpaksa menutup sempadannya dengan Ghaza utk bantuan kemanusiaan oleh NGO baru baru ini. Kita janganlah hairan kerana Mesir adalah satu-satunya negara arab yg mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Situasi hari ini sesuatu diluar jangkaan dan penuh tipu muslihat apabila Amerika seolah-olah mendesak Mubarak "step down". Dimata dunia Amerika nampak baik dn menyebelahi protester. Tetapi saya percaya Amerika dan Israil mempunyai Skrip Rahsia tersendiri. Biasalah...Yahudi penipu sepanjang zaman yg dirakam dalam al-Quran. Saya harap dunia Islam tidak mudah ditipu.

Mubarak memberi jaminan akan diadakan pilihantara bebas September ini juga merupakan helah pada hemah saya. Saya percaya Mubarak mempunyai plan kintinjensi tersendiri. Jaminan supaya protester berundur dengan janji2 kosong sebenarnya utk memberi nafas kepada Mubarak merangka strategi bagi memastikan dia boleh terus berkuasa dalam pilihanraya yg penuh penipuan nanti. Pada hemah saya Protester hanya mempunyai 2 pilihan iaitu samada Mubarak keluar dari Bumi Mesir dgn membawa bersama aset peribadi yg dianggarkan 50 billion utk hidup senang-lenang walaupun dalam buangan UTAU selepas ini mereka akan disumbat beramai-ramai dalam penjara. Dalam masa yg sama Israil dan Amerika pasti tidak akan membenarkan protester berkuasa kerana yang bakal dimonan dikalangan pemberontak adalah kumpulan yg mereka gelar sebagai "muslim brotherhood". Dalam Yahoo, CNN melapurkan kebimbangan mereka setiap hari. Jika kumpulan "muslim brotherhood" berkuasa sekarang bermakna Israel akan berjiran dengan musuh yang pasti membantu penduduk Ghaza. Sempadan Mesir-Ghaza akan terbuka luas dan menyukarkan Israel utk menindas dan mengepung bumi Ghaza yg hanya seluas 40 km sepanjang pantai dan 7km lebar.

Maka saya menjangkakan protester akan mengalami situasi yg lebih buruk dari yg kita sangkakan. Sama samalah kita lihat nanti. Semoga Allah memelihara pihak yg benar dan melapangkan dada mereka walaupun lemas dihimpit derita.

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA