February 25, 2008

Tawaf Ifadah dan saie' Haji



Kepenatan malan tadi beluh reda lagi. Isteri demam teruk, batuk dan suaranya langsung tak keluar. Aku bertahan dengan batuk sahaja demam hanya sedikit sahaja. 11 Zulhijjah,Hari khamis: hari tasyrik. Mengikut rukun haji kami kena melontar 3 jamrah pada hari 11,12 dan 13. Selepas baru balik kemakkah untuk tawaf ifadah dan sai' haji…selesailah haji. Walaubagaimanapun boleh juga jika tawaf dan sai' dilakukan pada mana mana siang hari tashyrik. Tetapi malamnya kena balik semula ke mina dam mesti bermalam di Mina sekurang kurangnya 2/3 malam. Kami telah sepakat untuk pergi tawaf dan sai' pada pagi ini. Jalan raya antara Mina dan Makkah jam, kenderaan tak boleh bergerak…maka kalau nak tawaf kami kenalah berjalan kaki. Maka kami telah beramai ramai berjalan kaki dari mina ke makkah. Jaraknya 6 km sahaja. Namun dengan kepenatan semalam yang belun reda lagi beserta ramainya manusia kami terpaksa gagahi juga. Di sepanjang panjang jalan bukan sahaja seperti pasar malam disitulah orang tidur, solat, berkhemah, makan, berniaga dan minta sedekah disamping manusia yang bersesak sesak/ pejalan kaki dan kenderaan parking. Begitulah suasana musim haji, setahun sekali.
Kami sampai di makkah dalam pukul 11 pagi. Aku bersama dengan isteri, rakan lain buat hal masing2. Aku terus solat tahayatul masjid dan terus cari ruang untuk tawaf. Rupanya ramai juga yang buat tawaf awal macam kami. Mula mulanya aku dan isteri cuba di dataran kaabah…tak leh jalan, isteri tak suka bersesak sesak..lemas. kami naik ke tingkat 2 pun ramai orang. Kami cuba di tingkat 3. Agak kurang sedikit tapi terpaksa berpanas sebab tak dak bumbung dan jaraknya lebih jauh bagi setiap pusingan. Kami tawaf tangah panas terik matahari. Sampai pusingan kelima kena berhenti sebab azan zuhur.. lepas tu sambung semula 2 pusingan lagi. Selesai tawaf kami saie'. So, selesai semuanya dalam pukul 2 30 petang. Selesai 2 rukun utama haji tu kami berehat dalam masjid haram melepaskan penat sambil minum air zam zam. dan tunggu solat asar. Kul 3 30 asar masuk…selepas solat kami nak terus balik sebab kena sampai ke Mina semula sebelum maghrib…tapi dengan berjalan kaki sahaja. Aku dan isteri berjalan balik ke Mina dalam kepenatan yang amat sangat kerana hari ini kami kena berjalan kaki lebih 20 km: 6 km dari mina ke makkah, tawaf 5 km, saie' 4.2km dan bali semula ke Mina 6km. Kepenatan dan kaki melecur seolah olah tak terasakan. Tambahan kepenatan malam semalam belum pulih sepenuhnya lagi tambahan pula kami masih demam dan batuk… Sungguh kami terasa syukur kerana kami dijemput allah untuk mengerjakan haji semasa kami berumur 40 th….Kerana haji adalah ibadah yang sangat memerlukan kekuatan fizikal. InshyaAllah dengan usia kami 40an dan punya kekuatan kami dapat laksanakan haji dengan sempurna dan penghayatan yang penuh emosi… Tak dapat dibayangkan bagaimana orang 60/70 tahun yang mengerjakan haji. Dan kami ingin sekali mencadangkan, bagi sesiapa yang nak mengerjakan haji , silalah berlatih berjalan 20 km dan pergilah masa kuat….dan usia muda.
Petang ini kami sampai kekhemah waktu maghrib tinggal 20 minit lagi… sampai dikhemah kami terus mandi dan solat॥


Sepatutnya malam nanti kami kena melontar 3 jamrah utuk hari 11… sebelum tengah malam kerana aku dan isteri masih belum lagi melontar utk hari ini . Maka dalam kepenatan ini aku dan isteri setuju nak gi melontar kul 9 malam. So akan bersambung lagilah episod kepenatan utk hari ini. Khemah kami hanya sebelah tempat melontar. Tapi bila turun nak melontar jalan ke jamrah polis jaga/tutup semunya, tak boleh amsuk…kecuali satu pintu di tengah tengah mina… maka kami kena berjalan 1.5 km dan patah balik… MashyaAllah penatnya terasa. Isteri dah mula merungut. Tambahan penat petang tadi belum pulih lagi dan deman kami smakin kuat.. aku buat dek jer…Ahamdulillah hati ini penuh keriangan dan kecintaan pada isteri yang allah amanahkan utk menjaganya. Sepanjang panjang jalan dia merungut takut aku tak bersyukur (binbang)…!!!aku senyum jer…diam…kadang kadang isteri tinggikan suara aku diam gak…aku kata padanya, " kita selesaikan melontar dulu… lepas tu abang cakap"…kalau tak salah lebih kurang 5 kali aku terpaksan ulangi kata kata itu sambil melemparkan senyum pada ister… Alhamdulillah kami dapat melontar dengan mudah jer….boleh masuk rapat dengan tebing jamrah dan isteri boleh pegang dengan tangannya dan melontar…ruang sentiasa terbuka bagi kami untuk ke tiga tiga jamrah…
Selesai melontar kami berdoa…aku menitiskan air mata sekali lagi. Isteri mengaminkannya sahaja….selepas berdoa kami muhasabah panjang tentang hati hati kami….dan yang pasti aku telah melontar semua syaitan yang menguasai hati ini…buruk sangka dengan isteri. Sebabtu semasa isteri merungut aku semyum jer… isteri faham..।


Rupa rupanya kami telah gunakan tenaga 2 hari ini yang penuh luar biasa. Entah dari mana datangnya..Rukun haji yang besar2 pada hari semalam dan hari ini telah kami dapat sempurnakan. Semalam Wuquf, berjalan melalui Mudzalifah dan terus ke Mina dan melontar jamrah kubra , manakala pada hari ini tawaf dan sai' dan melontar 3 jamrah yang baru kami selesaikan…. masyaAllah hebatnya agama allah ini….Ajaibnya bumi ambia ini, barakahnya tanah haram peninggalan nabi nabi ini.
Maka tinggal melontar hari 12 dan 13 sahaja… selesailah haji kami…
Pada hari ke 12, hari Jumaat: kami telah setuju nak Nafar Awal. Nafar Awal bermaksud meninggalkan bumi Mina dengan berninat tidak akan kembali lagi pada hari 13. Ini dibolehkan dengan syarat kena tinggalkan bumi Mina sebelum terbenam matahai hari ke 12. So, nafar awal bermaksud tak perlu lagi melontar 3 jamrah pada hari ke 13 zulhijjah. Maka pagi ini kepenatan kami terpaksa redah juga untuk pergi melontar 3 jamrah pada pukul 9 pagi ini. Ister dah kepenatan,demam,batuk tak keluar suara tambahan 2 hari dia perahkan semua tenaganya…kelihatan dia dah tak larat lagi berjalan,kakinya krem. Kul 9 pg Kami semua dah nak gi melontar…kerana kami nak tinggalkan mina lepas zohor nanti. Aku panggil isteri di khemahnya. Aku katakan padanya "kalau me tak larat nak gi melontar , maka melontar tu boleh di wakil kan…abg boleh tolong meelontar utk me". Isteri nampak tergamam suaranya masih tak keluar lagi sebab batuk teruk. "Ya… boleh di wakilkan" aku menegaskan..inshyaAllah abang boleh lontarkan untuk me..tetapi kena akadlah yang me wakilkan abang untuk melontar.. ".. Aku lihat air mata isteri bercucuran tanda kesyukuran, tak terkata. Semasa dia lafazkan akad mintak aku melontarkan untuknya. Suaranya perlahan macam oraang berbisik, sambil aku dekatkan telinga. Aku kucup dahi isteriku sekali lagi dan terus pergi.
Wahai Ummu Rumaisa' ketahuilah bahawa sebenarnya musafir ini dan bumi barakah ini telah mengajarku untuk mencintaimu melebihi ibu dan ayahku sendiri. Engkaulah cinta pertama dan terakhirku….kalaulah Allah warisi kunci pintu syurga itu ditanganku nescaya aku akan berkannya hanyalah padamu..!Ya Allah bersaksikanlah

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...