February 23, 2008

penerbangan IMAN

Pnerbangan Saudi air dari KLIA adalah pukul 5 petang Malaysia. Penerbang kami mengambil masa selama lebih kurang 7 jam. Masih ingat lagi, ketika kami bersama anak anak berangkat ke Sydney ,Au pada tahun 2005. Penerbangan lebih kurang sama sahaja lamanya perjalananan, tetapi bezanya ialah Sydney ke kutub selatn… Anehnya ..Kami sampai di Jeddah International Air port pada pukul 9 malam waktu Jeddah. Pelik kan?..bertolak asar sampai lepas isyak kalau ikut waktu solat. Itulah kejaiban alam dan kehebatan ciptaan manusia. Bumi perpusing atas paksi dari barat ketimur..Perjalanan kapalterbang kami mengejar matahari dari timur kebarat .... maka kami terasa waktu petang adalah पड़ा sangat panjang begitu waktu maghrib.
Dalam perjalanan kami bertemu dengan kebanyakannya adalah jemaah haji dari Indonesia. Pilot dan krew yang bekerja Dalam saudi air juga adalah rakyat Indonesia termasuk segerombolan rakyat Indonesia (perempuan) yang datang untuk bekerja di Saudi.. Hebata mereka . Mereka tersebar kemerata dunia mencari pekerjaan.
Ada penumpang yang sudah memakai ihram kerana mereka mengerjakan haji tamatuk. Miqat mereka ialah Qarnun manazil (atas kapalterbang).. kamipun seperti mereka juga Cuma bezanya kami tidak dibenarkan pakai Ihram kerana untuk mengelak dari masalah dengan imegresen dijeddah air port .. so kami berniat ihram di miqat tetapi tidak memakai Ihram maka mengikut hukum umrah kami dikenakan bayar DAM iaitu 60 rial. Ada jemaah haji yang ke madinah dulu. Mereka menziarahi maqam Rasulullah dahulu selepas itu barulah mereka ke Makkah.
Perjalanan yang jauh terasa sangat singkat apabila hati dipenuhi rasa cinta dan teruja sekali untuk terbang kesini. Rasanya itulah juga impian setiap mukmin. Apabila berhenti sahaja kapalterbang menjamah bumi jeddah, rasa syukur kami yang tidak terhingga kerana Allah telah memilih kami untuk memijak bumi barakah ini. Terasa semacam ingin sujud menyembah bumi sebagai lambang kesyukuran hati ini yang tidak terhingga kepada tuhan kaabah yang telah memperjalankan kami.

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA

Gengaman waktu dan ketika. 8-8-16. Gengaman terakhir saat melepaskan ayah tersenyum mengadap rabbnya... Kematian mengajar kita erti &quo...