February 23, 2008

HARI HARI DI TANAH HARAM
Hari pertama di makkah penuh makna. Kehidupan disini sungguh berbeza dari aspek fizikal dan lagi berbeza dalam aspek spiritual, emosi dan keyakinan terhadap keimanan. Kalau di malaysia kita mencari cari rahmat allah dan mengharap…dan terus mengharap tetapi kalau di makkah ini kita seolah olah terasa sentiasa dalam dakapan rahmat allah, rasa sentisa diperhatikan dan rasa takut dan harap pada Allah sangat menebal. Doa kita akan di makbulkan terus sehingakan lintasan hatipun kena jaga takut tersalah dan ianya akan jadi doa dan Allah akan bagi cash terus selepas itu. Sementara menunggu wuquf tandanya bermula haji ( 2 minggu lagi) aktiviti kami adalah menjelajah maktab maktab tabung haji untuk membuat kerja kerja penyelidikan. Kami mendapat kerjasama sepenuhnya dengan para pegawai tabung haji terutamanya Pengarah Operasi Makkah di Janadariah।

Hari kedua: Kul 3 pagi sudah bangun, tak boleh tidur terasa lama sangat dah. Rasanya body clock yang dah berubah. Kami ke masjid haram solat subuh boleh dikatakan setiap hari dengan menaiki bas free. Kami kena menaiki bas kerana hotel kami agak jauh dari Masjid Haram. Lepas subuh hingga zohor kami buat kerja kerja penyelidikan. Pusing maktab tabung haji. Hari ketiga इस्तेरी masih memerap dalam rumah sambil menjaga pantang larang ihram। Aku masih menunggu untuk membawanya untuk umrah wajib। Aku pula sudah mula rasa gatal gatal tekak dan macam nak demam. Ini disebabkan subuh semalam lepas dedahan kepada debu dan kedinginan lagi kering semasa berjalan kaki dalam trowong. Hari ke 4 aku mula deman dan batuk batuk. Demamku semakin kuat tapi aku gagahkan juga dengan bantuan antibiotik dan pill killer. Setiap hari kami buat kerja penyelidikan seperti biasa. har ke५ aku bersemangat मेम्बावा इस्तेरी untuk tawaf umrah haji dan sai'. Kami betolak ke haram pukul 4 pagi, tunggu solat subuh selepas tu baru buat umrah wajib. Manusia agak ramai maalomkah seminggu lagi dengan wuquf di arafah, semua jemaah dari madinah dah mula membanjiri haram.
Semasa nak tawaf pada mulanya kami cuba dataran kaabah। Kerana tak mahu bersesak sesak maka kami pindah tingkat 2. Nampaknya ramai juga, maka kami naik ketingkat 3. Selesai tawaf terasa agak penat kaki sebab tingkat 3 kami kena berjalan lebih jauh…selesai tawaf dan sai' jam menunjukkan kul 9 pagi. Alhamdulillah syukur kami yang tidak terhingga॥ aku penat sama, walaupun bawa isteri sebab kena ikut sama tawaf dan bersai'.

Hari ke enam demamku menjadi semakin teruk. Kini tinggal seminggu lagi sebelum wuquf…

No comments:

GENGAMAN WAKTU DAN KETIKA